Eenvoudig looplijsten maken en plannen
Combinatie van een desktop applicatie voor planning
& een tablet app voor zelfsturende teams on-the-go
Looplijsten maken en plannen
Door veranderingen in het applicatie-landschap en de overgang naar zelfsturende teams ontstond de vraag naar losse doelgerichte apps.
Mijn rol als freelance ux designer was om op basis van deze vraag ontwerpen op te leveren in samenwerking met het interne development team van de software leverancier.

Analyse huidige situatie
Na het volledig in kaart brengen van de vraag is de huidige situatie ernaast gelegd om te zien waar er zaken ontbraken of niet toereikend bleken.
De nieuwe functionaliteiten moesten naadloos aansluiten bij het reeds in gebruik genomen cliëntendossier.

Interviews
Om de doelen van de zorgprofessionals te achterhalen en hun context te leren kennen heb ik interviews afgenomen.
Mijn vragen waren er daarnaast op gericht om de problemen zijn waar ze tegenaan lopen helder te krijgen en een beeld te krijgen van hoe de ideale situatie er uit zou moeten zien.

Meekijken op locatie
Om de context beter te begrijpen is het zo waardevol om te observeren hoe gebruikers op hun eigen locatie de taken uitvoeren.

Customer Journey
Het proces deelden we op in 5 hoofdstappen. Per stap verzamelde we informatie over de omgevingsfactoren en -afhankelijkheden, het gedrag, de activiteiten, het doel en de pijnpunten.
De optelsom hiervan vormde een goed beeld hoe de losse stappen ervaren werden.

Design sessies
Met het team voerden we wekelijkse design sessies om conceptrichtingen te toetsen.
Vragen die we beantwoord wilden hebben:
- Welke oplossing kan het beste antwoord geven op de hoofdvraag?
- Wat is er nodig om de oplossing te realiseren?
- Hoe goed past de oplossing bij de huidige infrastructuur?
- Is de oplossing technisch uitvoerbaar met de gestelde tijd en middelen?
- Wat wordt globaal de ordening van de user stories en kunnen we een eerste iteratie vaststellen?

Flow diagram
Dit diagram maakt duidelijk welke onderdelen de applicatie heeft en hoe ze onderling met elkaar in verbinding staan.
Het legde de basis voor de navigatiestructuur en zorgde voor een logische flow die aansluit bij het werkproces.

Deelprocessen uitdenken
Vervolgens heb ik de deelprocessen schetsmatig in meer detail uitgewerkt ter afstemming met het team.

Wireframes
Schermschetsen werk ik ook altijd eerst handmatig uit. Zo kan ik in een heel hoog tempo verschillende opties naast elkaar leggen.

UI Design
Uiteindelijk heb ik high-end mockups opgeleverd voor presentatie naar de eindklant en als input naar developers







